söndag 7 februari 2010

Moa kommer att regera!

Innan hon ens kommit ut ställer hon till besvär den lilla Moa. Med tre veckor kvar till beräknad nedkomst så var vi igår hos barnmorskan för rutinkontroll; blodtrycksmätning och mätning av magen, samt lyssnande på Moas lilla hjärta. Vid förra kontrollen kunde barnmorskan konstatera att huvudet var fixerat, vilket var helt enligt plan. Istället kom kommentaren denna gången, "Oj, här låg det inget huvud längre. Hon ligger helt tvärs över magen". Men tack för den passningen!
Så nu tre veckor innan nedkomst ska Matilda in på "vändning" i ett försök att styra upp Moas något stökiga beteende. Funkar det endast tillfälligt så väntar de en vecka och vänder Moa rätt igen och sedan sätter de igång förlossningen. Undrar om de får hålla Moa på plats då under tiden. Kommer det då vara en barnmorska som hänger över magen och håller fast Moa till dess att hon kommit ut? Annars kanske hon snurrar igen. Vad vet jag...
Inget av de andra två barnen har betett sig så här. Kanske försöker Moa redan nu säga att hon är en egen individ som minsann inte kommer att ta några regler som resten av familjen redan tar för givna. Hon kommer ta plats det är helt säkert. Jag ser framför mig hur hon ligger där inne och ler och mimar: "Här kommer jag och det är jag som bestämmer! Det är bra att ni fattar det redan nu!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar