lördag 14 februari 2009

Krupp - ofarligt men ytterst obehagligt

Igår natt vaknade sonen precis när vi skulle lägga oss med sin första kruppattack. Jag har läst och hört om många andra föräldrar som har barn som fått krupp. Det går dock inte att föreställa sig riktigt hur det påverkar en som förälder när ens barn plötsligt vaknar upp i panik, gråtandes och skärrat, och knappt kan få luft.
Efter berättelser från kollegor och vänner så visste jag att man ska försöka lugna barnet och hålla det upprätt/sittandes, men det är inte helt lätt att exekvera samtidigt som man försöker hålla ett samtal med larmoperatören på 112. Iförd endast t-shirt fick jag efter uppmaning ut honom invirad i ett täcke i den kalla, och torra, februariluften. Eftersom det var första gången han fått krupp så skickade de en ambulans för säkerhets skull. Det är långa 20 minuter när man sitter med ett barn i famnen som låter som en blandning av en vårbalstrött, bakfull student i Lund efter fem dagars festande, och en gammal sliten hund som tappert försöker skälla trots att glansdagarna sedan länge är förbi. Knappt någon luft tycks fylla barnets små lungor.
När ambulansen väl kom fram så var ambulanssjukvårdarna lugna och förklarade att det inte var någon fara med sonen och att de skulle ge honom behandling i bilden - direkt på plats. Det vi dock inte visste var att ambulansen skulle köra in honom och min fru som också satt i den, till Astrid Lindgrens Barnsjukhus, för observation. Så innan någon av oss visste ordet av så satt min fru, endast iförd pyjamas och en dunjacka, utan plånbok eller mobiltelefon, i en ambulans halvägs in till sjukhuset. Mitt i natten.
Efter ett tag lyckades hon dock ringa hem (det visade sig att mobilen faktiskt låg i jackan) och meddela att allt var ok med sonen och att jag snart kunde komma och hämta dem.
Nästa gång kommer vi ju att vara beredda på hur krupp - denna virusinfektion på struphuvudet och övre luftrören - yttrar sig. Det är inte farligt, och det finns tre bra behandlingsmetoder som man själv kan administrera: Kall luft, upprätt läge och en lugnande förälder som säger att allt kommer att bli bra.
Still, krupp sucks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar