torsdag 23 juli 2009

Syskonkärlek

Jag visste att det fanns en anledning att skaffa mer än ett barn! Ok att de två kivas och rivs lite då och då, men på senare tid har det hänt något magiskt. Plötsligt går de små liven iväg och bara leker själva - jo, helt själva. Vi sitter kvar vid frukostbordet och dricker morgonkaffet i lugnan ro och läser tidningen och hör på kvittret från vardagsrummet. De bygger med klossar, konstruerar små kojor som de myser i, och tar fram pennor och block och ritar tillsammans. Storkillen berättar sagor och tröstar lugnande lillsyrran att det "faktiskt inte finns några monster på riktigt". Så dagens tips till de som funderar på att skaffa ett syskon till sitt barn - just do it!

Gårdagens uppmaning kom förresten från min fyraåring när jag läste godnattsaga och han låg och klappade mig på min något långhåriga haka - "Pappa, imorgon måste du raka dig...faktiskt!". Dags för sommarens slutspelsskägg att ryka med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar