tisdag 24 november 2009

Döden


Nej - det handlar inte om den riktiga döden - Döden döden - jag ska ut med ett par gamla kompisar ikväll till Vasastans egna Döden i grytan. Det är ett litet mysterium att jag inte tidigare besökt detta italienska hak ett stenkast från Norrtull, trots att jag spenderade ett respektabelt antal år i lägenheter bara runt hörnet från restaurangen. Min fru var och åt där för några år sedan. Jag vill säga att det var ett par år sedan, men jag har kommit upp i den åldern nu då jag fullständigt och totalt missbedömer hur länge sedan saker inträffade. Jag är i alla fall rätt säker att hon åt på restaurangen någonstans mellan ett och sju år sedan. Länge än så ha jag inte känt henne. Eller?
Hur som helst, det jag minns från hennes besök var att hon åt en pasta med en massa gräddsås och att hon efter det hade blivit så fruktansvärt mätt att hon i det närmaste fruktade för sitt liv. Så det är med en blandning av övermodig hunger och vetskapen att man nog rent tekniskt kan äta ihjäl sig som jag beger mig ut i den svarta natten för att ha ett snack med liemannen, på hans eget stamställe, över en bit pasta al dente. Kurrrr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar