måndag 2 november 2009

Höstreflektioner

I helgen var det Halloween med bus och godis. Denna "amerikanska" högtid då man klär ut barnen och ofta sig själv har på allvar intagit Sverige. Varenda barnrumpa över tre år man frågar kan utantill berätta vad som händer på Halloween och vilka rutiner som är förknippade med den samma. Hade jag varit mer konservativ så hade jag beklagat mig över hur mycket detta importerade jippo tagit plats från det hederliga allhelgonafirandet. Men jag kan inte med bibehållet allvar påstå att det tagit plats för något annat. Allhelgonaafton har så vitt jag vet inte firats av särskilt många i min generation - så att säga att Halloween inkräktar på befintliga traditioner vore att tänja på sanningen. Sen kan man tycka att det är synd att högtider som introducerats för många hundra år sedan faller i glömska så snabbt.
Själv kombinerade vi helgens hedniska firande med en klassisk skånsk gåsamiddag. Svartsoppa med kråskorv, äppelbitar och sviskon till förrätt. Gås med ädla tillbehör så som hasselbackspotatis, brysselkål, rödkål, gelé, äpplemos, och gräddsås, till varmrätt. Och så skånsk 'ipplakaga' med vaniljvisp till efterrätt. Fy fasen vad gott! Glöm aldrig - fett är gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar