fredag 27 november 2009

Jobbeskrivning

Redan innan jag fick barn blev jag svettig av bara tanken att inte kunna förklara för mina framtida avkommor vad jag jobbar med. Jag var livrädd att de istället skulle hitta på någonting att säga till klassen när de håller vad-jobbar-din-pappa-med-frågestunden. "Han är astronaut" är inte en kommentar man som barn vill bli påmind om genom hela grundskolan, gymnasiet och en bit in på universitetet. Barn retas gärna med andra barn har jag förstått. Speciellt med dem som fäller lite udda kommentarer.
Rädslan kommer sannolikt ifrån att jag klart och tydligt visste att min mor var lärare, enkelt att förklara, men att jag inte hade en susning av vad min far egentligen gjorde förrän jag var en bra bit upp i tonåren. Som tur är lyckades jag i skolan att undvika förklara vad hans jobb gick ut på på ett allt för märkligt sätt.
Som konsult inom management-träsket finns det väldigt få förklaringsmodeller som är riktade till barn för att förklara yrkets väldigt abstrakta karraktär. Det visar sig dock att det redan finns kloka människor som tänkt på detta och uppdaterat barnböckerna med just detta. Bland brandmän, läkare och poliser, hittar man nämligen numer även konsulter. Beskrivningen är lika enkel som briljant: "Konsult: Håller samling, skriver papper, hjälper andra". Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar