fredag 20 november 2009

Trassel

Jag måste bara göra en anteckning om vårt säkert vanligaste i-landsproblem. Det har säkert blivit avhandlat av tusen och en person tidigare i bloggvärlden, men fenomenet slutar inte att fascinera mig. Varje dag, flera gånger om dagen, råkar jag in i dessa mycket avancerade matematiska krumbukter som tycks uppträda helt spontant. Försöker jag själv att medvetet skapa förutsättningar för att kopiera det, slutar det alltid med en besvikelse att inte riktigt ha nått hela vägen fram. Jag känner mig lite som en modern alkemist.
Jag talar naturligtvis om mobiltelefon-headsetets sladdtrassel. Det fantastiska med detta fenomen är att det är egalt vilka ingångsparametrar man ställer upp - resultatet blir alltid det samma: en stor Gordisk knut. Jag har provat att vira sladden runt mobiltelefonen. Jag har provat att lite vårdslöst och till synes spontant knyckla ihop sladden. Jag har provat att snurra sladden nedanför hörlurarna och sedan knycklat lursladdarna. Jag har provat allt.
Det stora mysteriet är att jag inte kan förstå när trasslet uppstår. Om jag lägger ner sladden i jackfickan och tänker på den, och sedan tar upp den, så har den inte trasslat till sig. Jag måste glömma bort den lite och sedan ta upp den. Det spelar ingen roll om det är tio sekunder eller en timme som jag inte tänker på sladden i fickan - när jag tar upp den efter det är den ofelbart ihopknycklad och det tar två tre minuter att trassla ut härvan. Jag vet alltså inte om det är sladden, fickan, eller vad som gör det trassligt, men det verkar i alla fall vara grundförutsättningarna för ett riktigt lyckat trassel. Ibland räcker det dock att jag lägger telefonen på bordet för att sladden ska dra ihop sig som en nykrokad metmask, vilket delvis förkastar fickteorin. Jag har så smått börjat fundera om det kan vara någon som smyger ner i fickan eller hoppar upp på bordet och stökar till det när jag inte ser på, men det verkar samtidigt lite långsökt och något galet. Jag stänger dock inga dörrar och låter alla teorier vara möjliga tills motsatsen bevisas. Mystiskt är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar