onsdag 30 december 2009

Nyårsjakt

Äntligen, efter säkert fyra fem års frånvaro, hade jag möjligheten att delta i årets nyårsjakt på hare och fasan på markerna utanför Dalby i Skåne. Minus en grad och skånsk snålblåst bäddade för en kall dag ute på de nyskarade åkrarna. Men ny bössa i hand och fickan full med patroner vandrade jag och sjutton andra "gubbar" ut klockan halv tio idag för att hålla nere den annars exploderande harstammen här i området. Dagens resultat blev elva harar och fem fasantockar, plus en hel massa rosiga kinder.
För min egen del blev det tyvärr inget. Det enda skott jag fick möjlighet att lossa var mot en fasan, men säkringen hade ställt sig mitt mellan pipväljarlägena så bössan förblev säkrad när tuppen lugnt och sakta gled rakt över huvudet på mig. Ja ja - jag är nöjd ändå. Ni får kalla mig djurens beskyddare eller nåt. Hoppas på repris nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar