torsdag 14 maj 2009

Maskrosstress

Jag har precis gått en stresshanteringskurs på jobbet tillsammans med mina kollegor. Kursen hölls på kontoret under tre sessioner à tre timmar. Vi fick lära oss hur kroppen reagerar på olika fysiska, psykologiska och sociala stressorer runt omkring oss. Ett exempel på en social stressor när man bor i villaförort kan vara att man ska ha en härlig gräsmatta som alla barnen i kvarteret gillar att springa omkring barfota på och som alla grannar tittar bedårande på över häcken och konstaterar att gräset trots allt är grönare på andra sidan. På kursen gavs även exempel på verktyg och övningar man kan använda för att hantera den stress som uppkommer av dessa stressorer, för att på så sätt hantera stressen och bli mer harmonisk som individ.
Jag glömde tyvärr att fråga hur man bäst hanterar den stress som uppkommer när man så här i maj/juni ser hela gräsmattan svämma över av maskrosor, trots att man förra året gjorde ett ganska gediget jobb med att försöka skapa lite mjukare gräsmatta till barnens utomhuslek genom att på knäna ligga och dra upp den ena maskrosen efter den andra. Maskrosor bidrar nämligen inte till att göra gräsmattan mjuk och behaglig, utan snarare hård, knölig och full med bruna fläckar. Jag verkar dock ha hittat mitt stresshanteringsverktyg för att hantera dessa majhumörsdödare - Stroller Kombi. Ett par rundor med spridaren och detta gift har nnu gjort att samtliga maskrosor skrumpnat ihop till vissna löv samtidiggt som gräset växer högre och grönare än aldrig förr. Hurra! Andas in - andas ut. Puh...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar