fredag 22 maj 2009

Vägen till lycka

Alla har säkert något som någon sagt som de lever efter. Eller i alla fall försöker att leva efter. Det behöver ju inte betyda att man lever efter devisen varje dag, men den gör sig i alla fall påmind lite då och då. Jag har en sådan sak som en vän i USA sa till mig när jag för många år sedan avslutade mitt uppdrag där och skulle bege mig hemåt igen. Han skrev som avslutning i ett tackbrev till mig att "Success is getting what you want. Happiness is liking what you get." Jag vet inte varför det satt sig, men enda sedan dess försöker jag att med jämna mellanrum stämma av om jag är på rätt väg i livet. Om jag är lycklig, och framförallt att jag inte blandar ihop strävan och ambition med lycka och harmoni.
Jag känner många som ganska tydligt blandar ihop framgång med lycka. De glömmer att njuta av och uppskatta vad de har, utan hela tiden strävar efter något mer. Inte för att nå framgången i sig, men i tron att om de bara når lite till så kan de börja ta det lungt och njuta fullt ut. Kanske har de inte lyckats nå tillräckligt högt, men lyckliga är de i alla fall inte än.
Den numer rikskända högstadieläraren Igor Ardoris formulerar ganska väl skillnaden mellan lycka och att lyckas i en intervju i dagens Metro - "Lycka är inte att lyckas". Värt att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar